Digital tillverkning på ett nytt sätt

Vår splitternya plattform för offerter, designanalys och beställning är snabbare och mer intuitiv än någonsin tidigare och är avsedd för kunder som du.


Välkommen till den splitternya plattformen för digital tillverkning

Vi lanserade vårt företag och dess digitala tillverkningsmodell för över 20 år sedan och en nödvändig faktor i branschen under de här två årtiondena har hela tiden varit förändringar. Det är helt enkelt omöjligt att överleva som teknikdrivet tillverkningsföretag om man är nöjd med den aktuella situationen – man måste blicka mot framtiden. Så i sann utvecklingsanda har vi byggt upp något som är större, bättre, mer produktivt – vår splitternya plattform för digital tillverkning, Vi vill lugna dig och berätta att det du har tyckt om med den gamla plattformen inte kommer att försvinna utan att vi bara har gjort det bättre.


Vad ändras med formsprutning, maskinbearbetning och 3D-printning?

Varje tjänst har vissa unika funktioner som vi tror att du kommer att gilla. För formsprutningen kan du nu visa och diskutera layouten för intag och utstötarstift innan du beställer verktyg och delar. Med CNC-maskinbearbetning har vi gjort gängningstilldelning dramatiskt mycket enklare så du kan enkelt klicka på en detalj i ett hål och tilldela de gängor som behövs. Med 3D-printning kan du använda prissättningstabellen till att se kostnadseffekter i realtid, baserat på vilket additivt material och vilken resolutionsnivå du väljer.



Ta dig en titt på offertmallar för de olika tjänsterna

Med våra offertmallar kan du testa vår plattform för digital tillverkning för att få en uppfattning om hur du navigerar i systemet. Du kan justera t.ex. material, antal och leveranstider och se hur det påverkar priset samt gå igenom interaktiv designanalys för olika delar. Varje tjänst har sina egna nyanser så gå igenom alla tre.

Formsprutning

Injection Moulding Analysis

Leta efter den detaljerade analysen över formsprutningsbarhet och vår funktion för jämförelse av priser för prototyptillverkning vs. ODM.

Offertmall

CNC-bearbetning

CNC Machining Analysis

Se hur enkelt det är att tilldela gängor för hål och ta dig en titt på en del av de aviseringar för maskinbearbetning som du kanske råkar på.

Offertmall

3D-printning

3D Printing Analysis

Ta dig en titt på vår materialfunktoin där du kan jämföra kostnaderna för 3DP-processer, material och resolution.

Offertmall

Vanliga frågor



Allmän information

Q: Kommer mina befintliga inloggningsuppgifter att fungera?
A: Ja.  Du kommer att kunna använda dina befintliga inloggningsuppgifter och alla dina tidigare beställningar finns i Orderhistorik. Offerter från de senaste 30 dagarna finns i Projekt 0 i ditt konto.

Q: Jag har glömt lösenordet, hur återställer jag det?
A: På inloggningsskärmen klickar du på Glömt lösenordet och anger din e-postadress. En ny länk skickas till dig så att du kan återställa ditt lösenord.

Q: Var finns uppladdningsknappen?
A: Du kan ladda upp dina CAD-filer från flera olika sidor på Protolabs webbplats, inklusive startsidan. Håll utkik efter knappen Få en offert för att komma igång med processen. Den tar dig till offertsystemet. Om du har ett konto kan du ladda upp delar från vårt offertsystem genom att klicka på Skapa ett nytt projekt på fliken Projekt.

Q: Varför behöver jag logga in på kontot för att få en offert?
A: Ett Protolabs-konto ger dig möjlighet att spara CAD-filer och köpa delar. Vi ber dig ange vissa personuppgifter då du skapar ett konto som för att kunna säkerställa säkerheten för kontot och våra tjänster.  För att få veta mer om hur vi använder data ska du läsa vår integritetspolicy.

Q: Var är min kundvagn?
A: Nu går du till kassan via portalen och kan betala per offert. Klicka på offerten och beställ. (Nu är offerten din kundvagn)

Q: Varför måste jag välja material när jag laddar upp?
A: Du kan ändra materialet när som helst innan du beställer. Att välja material i början av processen ger dig det mest korrekta priset för offerten.  Dessutom hjälper det med ledtider och påskyndar tillgängligheten.

Q: Jag vill inte beställa alla delarna i min offert – hur tar jag bort en del av dem och beställer resten?
A: Klicka på Alternativ för delarna och klicka antingen på Flytta till ny offert eller ta bort delen.

Q: Hur vet jag att uppladdningen lyckades? Jag fick ingen bekräftelse med e-post.
A: Du får en bekräftelse efter att offertanalysen är slutförd. Om du inte får den ber vi att du kontaktar vår kundtjänst.

Q: Hur väljer jag sekundära funktioner?
A: Medan du konfigurerar delen, avsnitt 2. Fler alternativ får du om du klickar på Välj ytterligare tjänster bredvid Sekundära funktioner. På det sättet börjar du lägga till ytterligare tjänster.

Q: Hur kontrollerar jag statusen för min offert?
A: Logga in på ditt konto – öppna projektet. Där ser du en färgad punkt för statusen bredvid varje offert.

  • VitDelen behöver konfigureras och analyseras.
  • Grådelen håller på att analyseras.
  • GrönOfferten är klar, du kan beställa delen.
  • Orange Offerten är klar, du behöver granska delen.
  • RödOfferten är klar, Ingen offert och delen måste tas bort från offerten.
  • SvartOfferten gäller inte längre.

Q: Hur vet jag när offerten är klar? Får jag e-post? Visas den i mitt konto?
A: Ja! Kunden får e-post om att offerten är klar att granska. Du ser delarna på sidan med lista över delarna i kontot och under projektet där delen för närvarande finns.

Q: Vissa av mina delar i projektet har fått en offert och vissa har inte det, borde jag få meddelande om att vissa är klara?
A: Vi skickar e-post till dig så snart alla delarna i offerten är klara att granskas.  Vi förstår att du gärna vill förstå priset för hela projektet så vi meddelar dig när hela projektet är klart!

Q: Kan jag spara min fil?
A: Din fil sparas automatiskt i ditt konto, du kan bara ladda ned den om den har revisioner som föreslås av Protolabs (PPR) som har laddats upp.

Q: Hur organiserar och döper jag filerna?
A: Delen kommer till en början att ha samma namn som i CAD-filen.  Du kan redigera namnet när som helst.  Du kan även organisera delarna i ett enda projekt. Det borde göra det enklare att organisera ditt konto!

Q: Hur beställer jag när offerten slutat gälla?
A: Öppna delen, klicka på Beställ och Skicka för att få en offert.

Q: Jag behöver hjälp med min design. Vilken designsupport står till buds?
A: Vi hjälper dig gärna med tillverkningen för designen.  Kontakta vårt team med applikationstekniker för att få hjälp.

Q: Om jag laddade upp flera delar, hur visar jag aviseringarna för varje design?
A: Klicka på Visa analys och bläddra längst ner för varje del, klicka på delen och godkänn aviseringarna.

Q: Har jag tid att göra ändringar?
A: Du kan ladda upp en reviderad version när som helst innan du betalar.  Om du behöver göra ändringar konfigurerar du helt enkelt offerten igen. Om du behöver göra ändringar efter att du har betalat måste du annullera beställningen. En reviderad fil behöver laddas upp och du behöver få en ny offert.  Tillverkningen startar snabbt hos Protolabs så det kan tillkomma avgifter för annulleringen.  Det är bäst att du ser till att allt är rätt innan du beställer.

Q: Hur gör jag ändringarna?
A: nnan du beställer kan du göra ändringarna genom att välja Konfigurera i offerten.  Du kan även kontakta oss om du vill ändra layouten för intag och utstötare.  Det är möjligt att det inte går att göra ändringar efter att du beställt. Kontakta kundtjänst för mer information.

Q: Hur delar jag offerten/designen?
A: Under beställningsöversikten eller under offertalternativ i offerten kan du klicka på Vidarebefordra offerten.  Även i projektet, om offerten är klar för beställning. Klicka på de 3 punkterna uppe till höger och välj Vidarebefordra.

Q: Hur granskar och hanterar jag revisioner?
A: När du laddar upp en reviderad version byter du ut den tidigare delen.  Kunderna kan däremot lägga till och ta bort delar i reviderade versioner i valda offerter.  Du kan visa reviderade versioner genom att göra det valet i listan under Alternativ för delar. Detta liknar det aktuella systemet.

Q: Kan jag ge delarna ett nytt namn eller kan Protolabs ge dem ett nytt namn?
A: Du kan döpa om delarna i offerten genom att klicka på Alternativ och sedan välja Döp om delen. Om du har beställt delen och behöver ändra namnet på fakturan ska du kontakta kundtjänsten.

Q: Var är ledtiderna nu?
A: Alla tillgängliga ledtider visas under beställningsprocessen. Om det inte finns ytterligare ledtider i offerten är det datumet normalt inte ett tillgängligt alternativ.  Kontakta kundtjänsten för att begära att ytterligare påskyndningsanmodan läggs till i offerten.

Q: Går det att arkivera delar/beställningar? Var finns de arkiverade delarna/beställningarna?
A: Ja! Under Projekt klickar du på Alla projekt och ändrar till Arkiverat

Q: Kan jag välja/ändra sekundära funktioner innan jag betalar?
A: Ja. Gå tillbaka till konfigurationssidan och klicka på länken Välj ytterligare tjänster under Fler alternativ, Sekundära funktioner.  Där kan du redigera dina val.

Q: Hur gör jag ändringar i sista minuten innan jag betalar?
A: Om du ändrar delen ska du klicka på Ladda upp en reviderad version och begära en ny offert.  Om du ändrar adress, leverans eller mängd kan du göra det i kassan.

Q: Hur gör jag ändringar efter att jag betalat?
A: Om du ändrar leverans eller adress kan du skicka e-post till kundtjänsten eller ringa.  Om du ändrar del, material eller mängd måste alla de ändringarna göras innan du beställer.  När Kanban (BOM) har startat för beställningen kan vi inte göra några ändringar.

Q: Hur väljer jag ledtid? Vad hände med alternativen för att påskynda?
A: Du kan välja påskyndning när du konfigurerar offerten. Om ledtiden du vill ha inte finns på offerten ska du kontakta kundtjänst.

Q: När beräknas moms och leveranskostnader?
A: Moms och leveranskostnader beräknas när offerten konfigureras.  Om antalet är alltför stort eller om det är problem med leveransadressen kommer det att stå TBD vid leverans.

Q: Hur spårar jag statusen för min beställning och/eller leverans?
A: Ditt konto kommer att uppdateras i och med att beställningen går från steg till steg.  Vi skickar även en beställnings- och leveransbekräftelse till dig.

Q: Hur avbeställer jag? Vilka avgifter ansvarar jag för?
A: Det kommer att förekomma avgifter, beroende på beställningsstatus i systemet.  Kontakta kundtjänst för att avbeställa och fastställa avgifterna.

Q: Hur registrerar jag mig som skattebefriad?
A: I offertalternativen klickar du på Skattebefriad. Du måste skicka en kopia av ditt skattebefrielseintyg till [email protected].

Q: Jag vill ändra valutan?
A: Det går inte att ändra valuta efter att handelsvalutan har fastställts under din första beställning. Om du vill använda ett annat företag måste du konfigurera ett nytt konto.

Q: Varför behöver jag fylla i exportfrågorna?
A: Som en del av vårt program att efterleva exportbestämmelserna måste vi göra due diligence för att verifiera att vi inte blir ombedda att tillverka delar som omfattas av exportbegränsningar och för att se till att expertdokumentationen uppfyller kraven. Kunden måste tillhandahålla varukoder för sin produkt för att säkerställa att rätt tariff används. 

Q: Jag har redan fyllt i ett frågeformulär för export för min produkt.  Varför behöver jag fylla i ett till?
A: Vi har uppdaterat våra frågeformulär och kräver att alla kunder fyller i ett till.  Vi sparar det här frågeformuläret för den del du fyller i det för så du behöver inte fylla i ett till igen.  Vi beklagar besväret men hoppas att det ska säkerställa att alla exportbestämmelser är uppfyllda och att det inte förekommer förseningar med din beställning!

Formsprutning

Q: Kan jag ladda upp flera delar samtidigt?
A: Ja. Slutligen kan du ladda upp precis så många filer per tjänst som du vill. Det finns ändå en begränsning på 50 filer per offert.  Se till att du klickar på rätt knapp om delen ska övergjutas eller har insatser.

Q: Jag ser inte inventarienivåerna längre. Hur vet jag hur mycket material jag har kvar hos er?
A: Kontakta kundtjänst. Kunden har inte tillgång till inventarienivåerna.

Q: Hur kan jag skydda mina designer nu när jag inte kan ge visningsrätt till formarna? Du har antingen fullständig tillgång eller ingen alls.
A: Vi rekommenderar att du bara vidarebefordrar offerter till dem du litar på i fråga om din design.

Q: Vad innebär alternativen med verktyg för prototyptillverkning vs. ODM?
A: Prototyptillverkning har begränsad livstid för verktyget när du bara behöver några exemplar för att testa.  I allmänhet rör det sig om under 2000 delar.  Om något händer med formen när 2000 delar är klara ger vi en offert för eventuellt extra underhåll som kunden ska godkänna och betala för.  Verkyg för tillverkning på begäran har obegränsad livstid  vilket innebär att Protolabs byter ut verktyget om den behöver underhåll.

Q: När väljer jag alternativ? Kan jag ändra valet eller offerten i båda riktningarna?
A: Du kan välja när du begär offerten eller går till kassan. Ja, du kan göra ändringar ända tills du beställer verktyget. Klicka på Jag bestämmer mig senare för att få en första offert.

Q: Hur väljer jag insatsgjutning eller övergjutning?
A: Klicka på knapp för antingen övergjutning eller insatser när du laddar upp.

Q: Hur godkänner jag aviseringar och layouten för intag och utstötare?
A: Klicka på Visa analys och följ anvisningarna.

Q: Var laddar jag ner PPR-filen?
A: Du hittar alternativet för nedladdning av modellen när du visar offerten. När du kommer till steget för godkännande har du möjlighet att ladda ner den ändrade CAD-filen.

Q: Varför behöver jag godkänna layouten för intag och utstötare innan jag beställer?
A: Detta minskar förseningarna i att komma igång med att tillverka formen.  När du har beställt behöver vi inte vänta på något.

Q: När jag har godkänt min design och layouten för intag och utstötare, när börjar ni tillverka?
A: Tillverkningen av din mögel börjar strax efter att din beställning har lagts.

Q: Varför kan jag inte välja material som jag/mitt företag tillhandahåller i kassan?
A: Det är möjligt att detta inte har konfigurerats i systemet ännu.  Kontakta en försäljare för att få veta mer om processen.

Q: Varför går det inte längre att välja F1 som alternativ för finish?
A: Det beror på vilket material du valt.  Du kan välja F1 för plast och LSR.  För högtemperaturplast finns F2.

Q: Hur bekräftar jag familjeverktyg?
A: Du behöver lämna en anteckning i avsnittet för speciella instruktioner och begära att offerten för delarna ska göras som familjeverktyg.

Q: Hur ser jag priset för verktyg för både prototyptillverkning (begränsad) och ODM (obegränsad)?
A: När analysen är klar klickar du på länken på skärmen Granska och beställ för att se volympriset och en direkt jämförelse mellan prototyp- och ODM-tjänsterna. Länken finns ovanför delens pris.

Q: Hur undertecknar jag avstående från provexemplar för min beställning?
A: Om du har fler än 500 delar/när du begär analys eller i kassan visas ett popup-fönster där du blir ombedd att kryssa för i rutan för att godta vår utbytespolicy för 500 delar.

CNC-bearbetning

Q: Hur väljer jag hål för gängor?
A: Välj Tilldelning av gängor i Visa analys

Q: Vad är en avisering och varför behöver jag granska/godkänna varje avisering? Kan vem som helst som har tillgång till offerten godkänna aviseringar?
A: Ja. Aviseringen ger dig information om eventuella problem med din del. Till exempel om det finns material kvar.

Q: Hur ändrar jag processen (fräsning/svarvning) efter det ursprungliga valet?
A: Kunden kan bara välja mellan fräsning och svarvning om det går att producera delen med båda tjänsterna, och bara efter att analysen är klar. Annars väljs det bästa alternativet baserat på delen automatiskt.  Kunden kan lägga till Specialinstruktioner för att hjälpa till med designen av delen.

Q: Var är min pärlblästring?
A: Pärlblästring är fortfarande ett alternativ för finish. Välj Fasade kanter och lätt pärlblästring som finish.  Vi vill säkerställa att vi levererar den finish du vill ha så vi har gjort det här alternativet tydligare.

Q: Var finns toleranserna för min del? Jag ser dem inte i offerten?
A: Du hittar toleranserna i avsnittet för konfigurering av delen.  När du valt material kommer toleransen för det materialet att läggas in under det du valt.

 

3D Printning

Q: Hur väljer jag anpassade alternativ för finish? Speciella instruktioner?
A: Efter att du laddat upp en del eller flera delar väljer du den/dem du vill konfigurera till höger på skärmen.

Gå till rullgardinsmenyn Finish och välj Anpassad för att specificera anpassade alternativ för finish. En dialogruta visas där du kan lägga till anteckningar med detaljer om finishen eller inkludera speciella instruktioner för offerten (t.ex. ritningar, viktiga delar osv.).

Om du lägger till en speciell instruktion eller väljer anpassad finish kan du skicka offerten till vårt tekniska team för granskning.

Det tekniska teamet skickar tillbaka offerten med delarna konfigurerade enligt anteckningarna.

Q: Var är mina byggen? Hur ser jag vilka delar som byggs tillsammans?
A: Den nya webbplatsen har inget byggkoncept. Delar med samma material och resolution kan byggas tillsammans och detta medför en viss minskning i priser för varje del. Du kan se att priset för vissa delar ändras om du lägger till, tar bort eller ändrar andra delar.

Q: Hur ser jag prisalternativ för olika material?
A: Under materialväljaren hittar du länken Jämför priser som visar en tabell med tillgängliga material och resolutioner för den valda delen samt tillhörande pris.

Q: Hur begär jag inspektioner?
A: Under Speciella instruktioner kan du lägga till anteckningar och inkludera en ritning som inspektionen kan utföras mot. I anteckningarna ger du detaljer om vilken inspektion du vill ha, till exempel antalet delar som ska inspekteras samt annan viktig information. Extra avgift tillkommer för inspektioner.

Q: Varför är priset annorlunda för samma del på den nya webbplatsen? 
A: En av fördelarna med den nya webbplatsen är att du kan lägga till, ta bor eller konfigurera delarna på ett i stort sett likadant sätt för alla våra tjänster.  För att kunna erbjuda den flexibiliteten behövde vi ändå ändra lite i de sätt vi använder för att prissätta 3D-printade delar.  Även om de flesta delarna kommer att ha samma pris som tidigare kan du se ändringar, särskilt inom stereolitografi, för vissa delar och konfigurationer.

Q: Hur kan jag se till att ert tekniska team granskar min offert?
A: Lägg till en Speciell instruktion eller välj Anpassad finish på konfigurationssidan och klicka sedan på Begär analys nere till höger för att skicka offerten till vårt tekniska team för granskning.

Q: Materialnamnen är inte längre samma som tillverkarens namn, hur vet jag vilket specifikt material jag får?
A: Det allmänna namnet finns på vår sida Material. Du hittar tillverkarens namn för alla 3D-printningsmaterial genom att ta dig en titt på databladet på vår sida Material.

Q: Var ser jag feedback om designanalysen?
A: Du ser linjen Övrigt under 3D-printade delar som har granskats tekniskt men där små tillverkningsproblem kan ha påtalats. Det kommer snart! Vi arbetar på att aktivera aviseringar för 3D-printade delar, på samma sätt som du nu ser för formsprutade och maskinbearbetade delar.

Q: Varför går det inte att orientera byggen för SLS- och MJF-delar?
A: De flesta SLS- och MJF-delar byggs bäst i en sammansatt vinkel som vårt tekniska team orienterar efter behov. Om du behöver få SLS- eller MJF-delen byggd i en viss vinkel kan du ange det via Speciella instruktioner. (DMLS och Polyjet tillåter inte heller användardefinierad orientering men SLA gör det.)

Q: Hur väljer jag leveranstid? Vad hände med alternativen för att påskynda? 
A: För SLA: Efter att du har valt Granska offert på betalningssidan ser du en kalender där du kan välja datumet då du vill få beställningen.  Normalt är ledtiderna standardinställda men du kan välja snabbare leverans om du vill.  Avgifter för den påskyndade leveransen visas under det datumet. För alla övriga 3DP-tjänster: Du måste begära analys för att få en ledtid.

Q: Hur kontrollerar jag om jag har kreditvillkor? Försenas beställningen om jag inte har det?
A: Kontakta kundtjänsten på +46 (0) 8408 391 86, skicka e-post till [email protected] eller kontakta en försäljare för att få hjälp. Du kan slutföra betalningen online utan kreditvillkor. Produktionen av dina delar startar när krediten har godkänts. Det kan medföra förseningar för beställningen.

 


Gratis konstruktionsanalys inom några timmar

BEGÄR OFFERT