Protolabs nya offertplattform efter tjänst: Formsprutning

den 20 oktober 2020 Av Matthew Hatch

Protolabs nya digitala offertplattform är en spännande kundupplevelse. Det rör sig om en helt ny digital tillverkningsplattform som ger dig många fler funktioner och som minskar tiden det tar att få ut dina produkter på marknaden.

I den här artikelserien kommer vi att behandla det som har ändrats i de olika tjänsterna på den nya plattformen. Vi sammanfattar och går in i detalj på vad du kan förvänta dig när du laddar upp dina CAD-modeller, går igenom offerten och analysen av dina delar samt beställer.

I den här artikeln tar vi oss en titt på den nya plattformen när du ska ladda upp delar för formsprutning – Protolabs världsledande tjänst för snabba prototyper och produktionsdelar för slutanvändning.

Inloggning / Registrering

”Mitt konto” kommer inte längre att vara tillgängligt  när den nya plattformen lanseras. Tidigare användare kan logga in med existerande e-postadress och lösenord. Alla beställningar som gjorts tidigare finns i ”Orderhistorik” och offerter som getts från 30 dagar innan den nya plattformen lanserades visas i ”Projekt 0”. Användare som har laddat upp eller beställt tidigare men inte konfigurerat något lösenord kommer att bli ombedda att skapa ett lösenord då de registrerar sig. Precis som för tidigare kunder kommer alla beställningar som gjorts och alla offerter som getts från 30 dagar innan den nya plattformen lanserades att vara synliga.

När du har loggat in på den nya plattformen hittar du ett enkelt gränssnitt med information om materialhantering, inklusive formulär för material som tillhandahålls av kunden. Det är mycket enkelt att söka efter delar och du kan dessutom organisera aktuella och arkiverade projekt.

Förutom materialhantering och formulär för material som tillhandahålls av kunden har plattformen även alternativ för äganderätt av verktyg, från basrättigheter till full äganderätt i fråga om formarna. Äganderätten till verktygen är en viktig del av vår övergång till tillverkning på begäran (ODM), men det diskuterar vi senare!

Uppladdning

Du behöver ha ett konto för att kunna ladda upp en CAD-fil på den nya plattformen. Du kan även beställ formsprutade delar igen från tidigare formar, förutsatt att verktygen fortfarande går att använda.

Det som verkligen är användbart är att du nu kan ladda upp flera delar i ett och samma steg. Nu kan du dessutom hantera uppladdning i grupper så att det är enkelt att se de olika delarna och ändringar i dem. I praktiken får du alltså möjlighet till projekthantering. Du kan till och med dela uppladdningar med dina kollegor, en del av funktionen vidarebefordra offerten.

Specifikt för uppladdning av CAD-filer för formsprutade delar är att alternativen för övergjutning och insatsgjutning nu mer synliga och användarvänliga. Formens livstid anges även tydligt mellan prototyptillverkning och ODM, med tydlig visualisering om du väljer multikavitetsbearbetning.

Vi accepterar följande filformat:

  • IGES (.igs)
  • STEP (.stp)
  • SolidWorks (.sldprt)
  • PTC Creo (.prt)
  • Parasolid (.x_t och .x_b)
  • ACIS (.sat)
  • AutoCAD (.dwg, endast 3D)
  • Autodesk Inventor (.ipt)
  • CATIA (.CatPart)
  • Komprimerade mappar (.ZIP) kan innefatta en kombination av ovan nämnda modellfilstyper.

Konfigurering Av Delarna

Flera element i offertkonfigurationen påskyndar och förenklar processen. Det är till exempel möjligt att ge delarna ett annat namn när du går igenom ändringarna i designen. Den möjligheten är användbar när du ska hantera dina projekt, eftersom det tidigare bara var möjligt att ge delarna nya namn. Kunderna kan även enkelt duplicera beställningen på delar om de behöver delarna i olika färger.. Om det dessutom finns flera delar i offerten för ett projekt och en av dem gör att beställningen inte kan genomföras, kan du ta bort delen och skapa en separat order för den. På så sätt skapas och skickas dina delar så snabbt som möjligt, men du kan samtidigt använda funktionen för batchofferter.

Det är enkelt att kontrollera ändringar eftersom allt spåras och sparas så att du har tillgång till tidigare designversioner. Du får även klarhet i fråga om designbeslut och funktionen Vidarebefordra offerten ger insyn för flera användare. Kollegorna kan justera leveranstiden, materialen, finishen och andra alternativ för att se hur detta påverkar priset i realtid.

Dessutom kan teknikern sköta allt det tekniska arbetet och sedan skicka beställningen till inköpsavdelningen som slutför den.

Slutligen har vi supporten som hjälper dig med den tekniska offertkonfigurationen. Du hittar den när du loggar in och den består av ett hjälpcenter, tips om verktygen samt en livechatt.

Analys

I det nya systemet är funktionen för designanalys ett mer omfattande verktyg men enklare och lättare att använda. Du får mer transparens i fråga om delarna och mer kommunikation så att du precis vet vad delarna har för status.

En av de viktigaste ändringarna är färgangivelser. Dina delar kan ha många olika statusar, allt eftersom de går igenom de olika skedena för konfiguration, analys, granskning och godkännande. Varje status har motsvarande färgkod. Målet är att delarna ska få statusen ”Klar för tillverkning”, dvs. grön.

Vit – Behöver konfigureras Alla nyligen uppladdade delar startar med vit status. De här delarna behöver konfigureras och om nödvändigt skickas för analys.

Grå – Tillverkningsanalys pågår Delar med grå status genomgår Protolabs analys för att identifiera begränsningar för deras tillverkning, ledtider och pris. Vi skickar e-post till dig för att meddela när alla delarna i offerten är klara att granskas.

Grön – Klar för tillverkning Delar med grön status har genomgått analys- och offertskedena och behöver varken ytterligare granskning eller godkännande. Du kan gå till kassan när alla delarna i offerten har fått den här statusen.

Gul – Granska och godkänn Delar med gul status är nästan klara för tillverkning. Du behöver bara granska analysen för tillverkning för att godkänna aviseringar, godta layout för intag och utstötare och/eller välja alternativ för gängor. När du har godkänt visas delarna med grön status.

Röd – Ändringar krävs / Omöjlig att tillverka Tyvärr kan vi inte tillverka delar som har röd status. Kontrollera analysen av tillverkningen för att få veta hur du kan ändra delarnas design för att matcha vår tillverkningskapacitet. Kontakta oss om du vill göra granskningen tillsammans med våra applikationstekniker.

Svart – Offerten gäller inte längre Delar med svart status har priser som har slutat gälla. Skicka in dem igen för att få en ny offert.

I det nya systemet kategoriserar analysen problem som behöver åtgärdas så att designen av delarna ska kunna hanteras på ett lättare sätt, till exempel under ”textur”, ”radie” eller ”intag”. Alla delarna inom en offertgrupp är dessutom lätta att se och tillgängliga så det är enklare att sköta flera korrigeringar.

Observera att layouten för intag och utstötare behöver godkännas under analysskedet för att undvika problem och förseningar när du beställer. All information om de här godkännandena registreras i systemet, inklusive information om vem som gav godkännandet.

Det är mycket enkelt att navigera mellan delarna. Du behöver inte klicka in i och ut ur offerterna för att se olika delar, utan alla tips och ”följande steg” är synliga och tillgängliga.

Beställning Och Kassan

Bekräftelse- och beställningsprocessen innefattar ett kalkylverktyg för tillverkningsdelar. Kalkylverktyget är en lättanvänd interaktiv graf med en priskurva som visar kostnadsvarianter, beroende på verktygets livstid och antalet delar som behövs – för prototyptillverkning eller tillverkning på begäran (ODM). Du väljer en punkt i grafen och din beställning uppdateras på motsvarande sätt. Det här är ett användbart verktyg eftersom du ser exakta priser i realtid baserat på olika variabler,.

Det nya systemet visar även interaktiva grafer för upp till 20 000 formsprutade exemplar. Om du väljer en högre ODM-volym skickas 500 exemplar omedelbart men i kassan får du möjlighet att arrangera leveransen av de resterande delarna. Verktygets livstid och äganderätten är väsentligt här eftersom det nu finns alternativ för upp till 2 000 gånger eller mer, plus äganderätt till verktyget för alla ODM-projekt.

Nu går det även att välja leveransdatum genom kalenderfunktionen ”Motta senast” där du ser hur kostnaderna ökar eller minskar i motsvarande grad. Detta är ett användbart tidssparande verktyg för kostnadshantering. Systemet visar även detaljerade leveranskostnader specifikt för varje del i beställningen, utan några som helst dolda avgifter.

Leverans utanför Storbritannien och EU kräver att du fyller i en enkät men det är enkelt och vår kundtjänst kan hjälpa dig med det.

 I stället för 4 sidor i det gamla systemet är det bara 4 objekt på en sida. Du kan ange ditt eget referensnummer på en beställning och det blir inget avbrott för sidan så du förlorar inte det du angett.

Slutligen kommer du att kunna vidarebefordra offerterna till dina kollegor. Det innebär att flera personer kan redigera och bekräfta precis innan ni beställer.

Mottagande Av Delarna

Formatet för alla identifierande faktorer har ändrats i det nya systemet. De visas på ett nytt sätt i etiketten, särskilt i fråga om id-koder för del, offert, säljorder, produktion och leveransparti samt inköpsorderns nummer.

Om du har beställt ett säljarcertifierat material kommer det dessutom att anges tydligt på påsen vilka delar de olika certifieringarna gäller för.

För ODM-delar får du en kopia av rapporten över utvecklingsprocessen för din form med e-post, som stöd för dina kvalitetsprocesser. Det är ytterligare en av de fantastiska funktionerna i vårt ODM-erbjudande.