Protolabs nya offertplattform efter tjänst: CNC-bearbetning

den 20 oktober 2020 Av Matthew Hatch

Protolabs nya digitala offertplattform är en spännande kundupplevelse. Det rör sig om en helt ny digital tillverkningsplattform som ger dig många fler funktioner och som minskar tiden det tar att få ut dina produkter på marknaden.

I den här artikelserien kommer vi att behandla det som har ändrats i de olika tjänsterna på den nya plattformen. Vi sammanfattar och går in i detalj på vad du kan förvänta dig när du laddar upp dina CAD-modeller, går igenom offerten och analysen av dina delar samt beställer.

I den här artikeln tar vi oss en titt på den nya plattformen när du ska ladda upp delar för CNC-bearbetning – Protolabs världsledande tjänst för snabba prototyper och produktionsdelar för slutanvändning.

Inloggning / Registrering

”Mitt konto” kommer inte längre att vara tillgängligt när den nya plattformen lanseras. Tidigare användare kan logga in med existerande e-postadress och lösenord. Alla beställningar som gjorts tidigare finns i ”Orderhistorik” och offerter som getts från 30 dagar innan den nya plattformen lanserades visas i ”Projekt 0”. Användare som har laddat upp eller beställt tidigare men inte konfigurerat något lösenord kommer att bli ombedda att skapa ett lösenord då de registrerar sig. Precis som för tidigare kunder kommer alla beställningar som gjorts och alla offerter som getts från 30 dagar innan den nya plattformen lanserades att vara synliga.

När du har loggat in på den nya plattformen hittar du ett enkelt gränssnitt med information om materialhantering, inklusive formulär för material som tillhandahålls av kunden. Det är mycket enkelt att söka efter delar och du kan dessutom organisera aktuella och arkiverade projekt.

Uppladdning

Du behöver ha ett konto för att kunna ladda upp en CAD-fil på den nya plattformen. Det som verkligen är användbart är att du nu kan ladda upp flera delar i ett och samma steg. Nu kan du dessutom hantera uppladdning i grupper så att du kan se de olika delarna och ändringar i dem. I praktiken får du alltså möjlighet till projekthantering. Du kan till och med dela uppladdningar med dina kollegor, som är en del av funktionen vidarebefordra offerten.

Systemet ger dig möjlighet att ladda upp ytterligare dokumentation som stöd för en del och du får dessutom möjlighet att konfigurera delarna före analysskedet. Det sparar tid senare.

Hela gränssnittet har ett annat utseende och känns annorlunda. Det är mer intuitivt och hjälper till att göra hela processen fram till beställningen snabbare.

Vi accepterar följande filformat:

  • IGES (.igs)
  • STEP (.stp)
  • SolidWorks (.sldprt)
  • PTC Creo (.prt)
  • Parasolid (.x_t och .x_b)
  • ACIS (.sat)
  • AutoCAD (.dwg, endast 3D)
  • Autodesk Inventor (.ipt)
  • CATIA (.CatPart)
  • Komprimerade mappar (.ZIP) kan innefatta en kombination av ovan nämnda modellfilstyper.

Konfigurering Av Delarna

Den viktigaste ändringen här är möjligheten att välja gängbara detaljer för dina delar. Du kontrollerar lätt de olika värdena för detta och du ser dessutom tydligt eventuellt ytterligare pris i samband med gängorna.

Anpassningen av delarna är helt enkelt effektivare så här, med alla delarna synliga och tillgängliga, utan att du behöver hoppa från sida till sida.

Det finns dessutom flera andra element i offertkonfigurationen som påskyndar och förenklar processen. Det är till exempel möjligt att ge delarna ett annat namn när som helst under processens gång. Den möjligheten är användbar när du ska hantera dina projekt,. Om det dessutom finns flera delar i offerten för ett projekt och en av dem gör att beställningen inte kan genomföras, kan du ta bort delen och skapa en separat order för den. På så sätt skapas och skickas dina delar så snabbt som möjligt, men du kan samtidigt använda funktionen för batchofferter.

Det är enkelt att kontrollera ändringar eftersom allt spåras och sparas så att du har tillgång till tidigare designversioner. Du får även klarhet i fråga om designbeslut och funktionen Vidarebefordra offerten ger tillgång för flera användare. Kollegorna kan justera leveranstiden, materialen, finishen och andra alternativ för att se hur detta påverkar priset i realtid.

Dessutom kan teknikern sköta allt det tekniska arbetet och sedan skicka beställningen till inköpsavdelningen som slutför den.

Slutligen har vi supporten som hjälper dig med den tekniska offertkonfigurationen. Du hittar den när du loggar in och den består av ett hjälpcenter, tips samt en livechatt.

Analys

I det nya systemet är funktionen för designanalys ett mer omfattande verktyg men enklare och lättare att använda. Du får mer transparens i fråga om delarna och mer kommunikation så att du precis vet vad delarna har för status.

Det är viktigt att du granskar och reagerar på alla aspekter av den analys som tillhandahållits. Det finns standardinställningar så du bör säkerställa att konfigurationen exakt motsvarar dina behov.

En av de viktigaste ändringarna är färgangivelser. Dina delar kan ha många olika statusar, allt eftersom de går igenom de olika skedena för konfiguration, analys, granskning och godkännande. Varje status har motsvarande färgkod. Målet är att delarna ska få statusen ”Klar för tillverkning”, dvs. grön.

Vit – Behöver konfigureras Alla nyligen uppladdade delar startar med vit status. De här delarna behöver konfigureras och om  nödvändigt  skickas för analys.

Grå – Tillverkningsanalys pågår Delar med grå status genomgår Protolabs analys för att identifiera begränsningar för deras tillverkning, ledtider och pris. Vi skickar e-post till dig för att meddela när alla delarna i offerten är klara att granskas.

Grön – Klar för tillverkning Delar med grön status har genomgått analys- och offertskedena och behöver varken ytterligare granskning eller godkännande. Du kan gå till kassan när alla delarna i offerten har fått den här statusen.

Gul – Granska och godkänn Delar med gul status är nästan klara för tillverkning. Du behöver bara granska analysen för tillverkning för att godkänna aviseringar, godta layout för intag och utstötare och/eller välja alternativ för gängor. När du har godkänt visas delarna med grön status.

Röd – Ändringar krävs / Omöjlig att tillverka Tyvärr kan vi inte tillverka delar som har röd status. Kontrollera analysen för att få veta hur du kan ändra delarnas design för att matcha vår tillverkningskapacitet. Kontakta oss om du vill göra granskningen tillsammans med våra applikationstekniker.

Svart – Offerten gäller inte längre Delar med svart status har priser som har slutat gälla. Skicka in dem igen för att få en ny offert.

Hela gränssnittet är renare och enklare och det bidrar till att göra analysprocessen snabbare. Om du behöver mer detaljerade feedback kan du begära det i fältet ”Lägg till ett meddelande”.

Beställning Och Kassan

I det nya systemet kan du även välja leveransdatum genom kalenderfunktionen ”Motta senast” där du ser hur kostnaderna ökar eller minskar i motsvarande grad. Detta är ett användbart tidssparande verktyg för kostnadshantering. Systemet visar även detaljerade leveranskostnader specifikt för varje del i beställningen, utan några som helst dolda avgifter.

Leverans utanför Storbritannien och EU kräver att du fyller i en enkät men det är enkelt och vår kundtjänst kan hjälpa dig med det.

 I stället för 4 sidor i det gamla systemet är det bara 4 objekt på en sida. Du kan ange din egen referensbeställning och det blir inget avbrott för sidan så du förlorar inte det du angett.

Du kommer dessutom att kunna vidarebefordra offerterna till dina kollegor. Det innebär att flera personer kan redigera och bekräfta precis innan ni beställer.

Mottagande Av Delarna

Formatet för alla identifierande faktorer har ändrats i det nya systemet. De visas på ett nytt sätt i etiketten, särskilt i fråga om id-koder för del, offert, säljorder, produktion och leveransparti samt inköpsorderns nummer.

Om du har beställt ett säljarcertifierat material kommer det dessutom att anges tydligt på påsen vilka delar de olika certifieringarna gäller för.